تولیدپوشاک در ایران
آیا تا به حال به این فکر افتادهاید که در صنعت پوشاک و لباس سرمایهگذاری کنید؟ میدانید تولیدکنندگان ایرانی که تلاش دارند لباس تولید داخل را بر تن شما ببینند، چه مشکلاتی دارند و چه انتظاراتی؟ پرسشها و چالشهای پیش روی فعالان صنعت پوشاک و محصولات نساجی ایران کم نیست و اگر بخواهید پای درد دل تولیدکنندگان داخلی بنشینید، قصهشان از جنس غصه است و مشکلات زیادی آنها را در رقابت با تولیدکنندگان خارجی، بهویژه واردات غیررسمی یا همان قاچاق حاشیهنشین کرده است. آنها امیدوار بودند و هستند که دستکم بهدلیل بالارفتن ارزش ارز در کشور و گرانترشدن قیمت پوشاک خارجی، سهم بیشتری از بازار را در رقابت با برندهای خارجی بهدست بگیرند اما حجم بالای مشکلات تاکنون باعث شده که نتوانند به آرزویشان دست یابند؛ آرزویی که میتوان در یک جمله خلاصه کرد و آن جمله این است: پوشاندن تن ایرانیان به تولید ایرانی.
www.garanee.ir
کیفیت تولید پوشاک در ایران
اجناس ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار است زیرا نظارت های صنفی بر تولید کیفیتی اعمال می شود و البته بخشی از علت گران بودن کالای ایرانی نیز همین است که تولیدکننده داخلی از مواد اولیه باکیفیت استفاده می کند و قیمت تمام شده بالا می رود و این در حالی است که مواد اولیه محصولات خارجی به ویژه چینی و تایلندی کیفیت مناسبی ندارد و تولیدکنندگان خارجی نیز محدودیتی از نظر استفاده از نشان های تجاری خارجی و تقلب در استفاده از نشان های تجاری اروپایی ندارند بنابراین تولید این کشورها به آسانی در بازار ایران که مشتری آن خواهان جنس خارجی ارزان قیمت است، به فروش می رسد.
www.garanee.ir
مشکلات تولید پوشاک در ایران
مشکل اصلی تولید پوشاک در ایران کارگاهی بودن آن است یعنی تولیدکننده ایرانی در یک کارگاه کوچک فقط به تولید یک نوع پوشاک می پردازد زیرا دستگاه های آن کارگاه اجازه تنوع در تولید را نمی دهد ضمن این که تولید در سطح کارگاهی گران تمام می شود بنابراین فکر می کنم اگر کارگاه ها را به گونه ای ساماندهی کنیم که با هماهنگی یکدیگر تنوع تولید را با تولید انبوه آغاز کنند هم قیمت تمام شده کمتر خواهد بود و هم می توانند متناسب با مشتریان تولید خود را عرضه کنند.
www.garanee.ir
بازار پوشاک داخل کشور توسط نشان های تجاری نامرغوب چینی، مسموم شده است.بخش عمده ای از پوشاک چینی وارداتی به ایران به علت ارزان بودن قیمت در بازار داخلی با استقبال مواجه می شود اما این کالاها به دلیل عمر کوتاه و کیفیت نازل هم به تولیدکنندگان داخلی صدمه می زند و هم مصرف کنندگان زیان می بینند.به دلیل این که تولیدکنندگان داخلی صاحب نشان تجاری، بیش از آن که متوجه مصرف کنندگان کم بضاعت باشند، متوجه اقشار با درآمد بالا هستند، می بینیم که بازار به راحتی در اختیار تولیدکنندگان چینی و محصولات بی کیفیت آن ها قرار می گیرد و سهم بازار تولیدکنندگان داخلی در بازار پوشاک ارزان به سرعت کاهش می یابد.
www.garanee.ir
تولیدپوشاک
بازار پوشاک ایران پذیرای تجارت وارداتی ۲۰ میلیون دلاری محصولات چینی است. این حجم واردات در حالی است که به اعتقاد کارشناسان با توجه به زیرساخت ها و زمینه هایی که در ایران حداقل از نظر تولید پوشاک وجود دارد نباید هر سال شاهد حجم زیادی از واردات پوشاک بی کیفیت چینی باشیم. کارشناسان بر این نظرند که می توان تولید انبوه پوشاک در ایران را در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی آغاز و در اقدامی جهادگونه محصولات باکیفیت پوشاک ایران را جایگزین پوشاک چینی کرد و ارزش افزوده پوشاک ایران را به اقتصاد ملی بازگرداند و اجازه نداد که سرنوشت کفش برای پوشاک تکرار شود!
www.garanee.ir